تبلیغات
amirmehr - معرفی RVR و IRVR
 
amirmehr
وبلاگی علمی و تحقیقاتی همراه با اطلاعات صنایع هوافضا ایران و جهان
 
 

Runway visual range که به صورت اختصار RVR گفته می شود در هواشناسی هوانوردی میزان مسافتی می باشد که یک خلبان هواپیما اگر برروی وسط باند پرواز قرار بگیرد قادر خواهد بود تا خط وسط باند را دیده یا شخصا" شناسایی نماید که این مسافت عموما" با مقیاس های فیت( پا) و متر بیان می گردد.

rvr به عنوان یکی از اصلی ترین ضوابط برای حداقل ها در تقرب های با استفاده از ابزار دقیق به حساب می آید که اینگونه تقرب ها عموما" به دلیل دید افقی کم می باشد. در اکثر موارد یک خلبان باید دید بصری از باند برای فرود داشته باشد . حداکثر مطالعه قرق 2000 متر برابر 6000 فیت می باشد و بیش از این مقدار معنایی نداشته و نیاز به گزارش نمی باشد.




تصویر فوق یک Transmissometer بوده که قادر به ارائه اطلاعات RVR می باشد



rvr ها بوسیله گزارش هواشناسی (METAR) فراهم شده و توسط مراقبین پرواز به هواپیمایی که قصد ایجاد طرح تقرب را دارد منتقل شده تا به خلبان اطلاع دهد که ایا مجاز به ایجاد طرح می باشد و یا خیر.

rvr همچنین از اصلی ترین ضوابطی است که مورد استفاده فرودگاه ها قرار می گیرد در جهت تعیین نوع ابزار و آلات ای که نیاز به استفاده و نصب در فرودگاه ها جهت تقرب هواپیما ها است.

سازمان بین المللی هواپیمایی (ایکائو) در انکس 14 بدین گونه تصریح می کند که برای مسافت بالای 550 متر که توسط rvr شناسایی می گردد از چراغ های CAT I و اگر rvr بین 300 تا 549 متر است از CAT II و از CAT III برای مسافت های 50 تا 175 که توسط rvr محاسبه می گردد باید استفاده و نصب شود. 

در اصل rvr بوسیله یک شخص و یا بوسیله مشاهده چراغ های باند از بالای یک وسیله حمل و نقل که در محدوده threshold باند پارک گریده است و یا وسیله مشاهده چراغ های مخصوص و زاویه دار باند از برجی که در یک سمت باند قرار دارد اندازه گیری می گردد.

سپس تعداد چراغ های قابل مشاهده از باند را می تواند تبدیل مسافت نمود و از آن RVR را محاسبه کرد.

شیوه ای که بیان شد یک شیوه ابتدایی و قابل استفاده در تمامی فرودگاه ها بوده و نیاز به ابزار خاصی نمی باشد. اما امروزه اکثر فرودگاه ها از Instrumented Runway Visual Range یا به اختصار IRVR استفاده می نمایند.

که بوسیله دستگاه هایی به نام forward scatter meters اندازه گیری می گردد که به صورت یکپارچه نصب و راه اندازی شده و یا به صورت واحد های منفرد در طول باند و یا به کنار و با زاویه transmissometer که در یک سمت از باند نصب می شوند قرار می گیرند.

معمولا" 3 عدد transmissometer فراهم شده که در ابتدا انتها و میانه باند نصب می گردند . به عنوان مثال طبق آمار FAA در ایالات متحده در بین 279 rvr ارائه شده و مورد بحث 242 عدد از forward scatter و 34 عدد از سیستم های Transmissometer قدیمی استفاده می کنند.





دید یک خلبان ایرباس 319 در مه غلیظ ( RVR برابر 200 متر) 





نوع مطلب :
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 :: توسط : امیرمحمد تابش مهر
درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ: امیرمحمد تابش مهر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
نظرسنجی
نظر شما نسبت به این وبلاگ و وبلاگ های مرتبط با گروه پژوهشی آساره پارسه چگونه است؟




آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو

افراد حاضر در این وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان